کتاب بند به بند ؛ مجموعه تمرین برای نی (چپ کوک) منتشر شد
کتاب « بند به بند ؛ مجموعه تمرین برای نی (چپکوک) » منتشر شد .
این کتاب به کوشش سیامک جهانگیری از سوی مؤسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده است .
درباره کتاب بند به بند :
این کتاب بر اساس ویژگیها و مختصات ساز نى و ساختار موسیقى ایرانى براى هنرآموز دورهی متوسطه تهیه و تدوین شده است .
این کتاب در راستاى شکل گیری هدف مند و برنامه ی منظم ، اعم از اجراى دروس مشخص و زمان تمرین براى شکلگیری مهارت نوازندگى در جهت ساختار موسیقىِ اجرایى می باشد .
درس های موجود در این مجموعه از موتیفهاى موسیقى دستگاهى برخوردار می باشند .
همچنین بر اساس ترکیبات دانگهای مختلف ، اصطلاحاً، چپ کوکهای ساز نى نوشته شدهاند .
در تمرینهای موجود در این کتاب سعى شده است علاوه بر توالى نغمگى ، تغییرات درون یک دستگاه و نتهای متغیر با توالى منظم و تعریفشده در ساختار ردیف موسیقى کلاسیک ایرانى، ارائه شوند
این تمرینات در شکلهای گوناگون ریتمیک ، ضمن ارائه ی انگشت گذاری های مختلف، تأکیدات و نفسگیریهای خاص در ارائه و بیان، سعى در به چالش کشیدن هنرجو دارد.
بعضى از درسها عیناً در فواصل مدهاى دیگر نیز تکرار شده و صرفاً بهعنوان نمونه براى بسط و گسترش در مایههای گوناگون آورده شدهاند تا هنرجو بتواند این نگاه را در تمرینات مشابه نیز تکرار کند. این نکته باعث شکلگیری نگاه بسط و گسترشى در هنرجو و همچنین تقویت ذهن او در بسط یک فیگور یا جملهی موسیقایى میشود .
در مجموعه بند به بند ؛ مجموعه تمرین برای نی (چپکوک) :
ابتدا با طبقهبندی دستگاهها و آوازها، هنرجو با تمرینات سادهای، شناختى اولیه از مایه و مد مربوطه پیدا میکند
سپس با ترکیبات و تکنیکهای مختلف، درسها بسط و ادامه مییابند .
همچنین در انتهاى هر دستگاه یا آواز قطعاتى با جملههای موسیقایی تر از دروس اولیه، هنرجو را در اجراى تکنیکهای طرحشده به چالش میکشند .
براى اجراى تمرینها هیچ تُندایى (تمپو) مشخص نشده است
تمرینها در ابتدا باید با سرعت پایین اجرا شوند و هنرجو رفتهرفته با کسب مهارت لازم میتواند آنها را تندتر اجرا کند.
توالى درسها الزاماً از ساده به سخت نیست بلکه بیشتر به لحاظ خصلتهای نزدیک به هم دسته بندى شده است .
این تمرینها صرفاً براى تقویت و آمادگى هنرجو قبل از آغاز نواختن ردیف و قطعات مشکل در موسیقى ایرانى تهیه شدهاند و میتوانند مهارت لازم را براى اجراى صحیحتر در اختیار هنرجو قرار دهند
به عقیده ی نگارنده اجراى ردیف، ظرایف و جزییات بسیارى دارد و براى اجراى این آرایهها و ظرایف نیاز به مهارتهای اولیهی قابلِ قبولى ازلحاظ شنیدارى و اجرایى هست که بدون داشتن این مهارتها نوازنده دچار نقصان در اجرا و بیان موسیقایى خواهد شد.»
این مطلب بدون برچسب می باشد.